NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 27 maj, 2007

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 27 maj, 2007
Skrivet av: Christina Norén-Svensson skrivet 2004-01-29, 22:19
Carl-Johan!
Jag blir nyfiken. På vad sätt var det ”så enkelt att bli magister” i Rostock eller Greifswald?  
 
Hur var det enkelt? Hade man nära till kunskapen? Var det lättare att erövra magisterexamen eftersom universiteten var större, mera utbyggda än i Uppsala och tillgången på professorer bättre liksom tillgången på andra välutbildade lärare dvs. studierna gick fortare? Eller var kunskapskraven lägre och därför enkelt att ta en magisterexamen?
 
Om det var enkelt att bli magister - oavsett orsaken - var finns det dokumenterat att det var enkelt?
 
Jag ställer frågan mot bakgrund till att det under 1900-talets mitt florerade föreställningar i Sverige om att det var så enkelt att studera och ta universitetsexamina vid framför allt tyska universitet. Så gjordes kvalitativa jämförelser som visade att man ingalunda generellt kan säga att svenska universitetsstudier var kvalitativt bättre eller gav högre kompetens än motsvarande nere i Europa.  
Därför undrar jag hur de faktiska förhållandena under 1600- och 1700-talen var? Vilka fakta finns bakom Din information ovan att ”det var så enkelt att bli magister” vid Rostock och Greifswald?
 
Det jag hitintills funnit är att det tvärtom varit ont om lärda svenskar vid den aktuella tiden. Det var svårt att hitta kunnigt folk att besätta professurerna i Uppsala i början av 1600-talet. En del av de lärda svenskar som funnits hade gått i landsflykt med Sigismund eller föredrog att sitta på trygga professurer vid utländska universitet, hellre än att komma hem till Vasasönernas oroliga Sverige.