NULL Skriv ut sidan - Profoss

Anbytarforum

Titel: Profoss
Skrivet av: Per Göthe skrivet 2013-11-30, 17:50
Ni som verkar lite pålästa om profosser här känner kanske till något om profossen Trued Nilsson i öhr, dit han kom omkr. 1650 (Mantalslängderna), och han dog som utfattig i Kvenndberga socken trol. På 1690-talet ( försvann ur mtl 1690/91). Jag tog lite ur huvudet nu liksom resten jag nämner, 1684/85 stod han i alla fall inför tinget anmäld för en våldtäkt ( han klarade tydligen huvudet), detta remitterades till hovrätten (där målet tyvärr inte fanns kvar). Nu undrar jag om någon vet varifrån i Skåne (?) han kom omkring1650 till Småland ( kronobergs län och ör sn), han flyttade efter sitt 3:e gifte till Kvenneberga socken omkr. 1678-80  men var bodde han före 1650  ? Han fick dock bara barn i dem 2 första giftermålen ( inga i det 3:e). Dessutom försköt han sin första hustru och gifte om sig med älskarinnan trol. Omkr. 1655-60 ( kommer själv mycket trol. In i det andra äktenskapet f.ö.). Men min fråga är främst om någon känner till hans öden innan han flyttade till Ör sn i kronobergs län omkr. 1650-52. Jag har inte rotat med denna grenen i mitt släktträd på flera år nu (hans andra hustru dog i alla fall omkr. 1677/78 (om jag minns korrekt nu v.s.). Han bodde i Peder Matssons gård i Örs by, Ör sn och senare i Skiöldstad i Kvenneberga sn (han figurrerar ganska flitigt i häradsrätten, periodvis verkade han nästan bo där, i alla fall på ålderns höst ;) ). Jag skulle tro att han i alla fall vid ett antal tillfällen kan ha besökt lite olika häradsrätter i skåne tidigare så om någon stött på denne Trued i Skåne är jag intresserad (han var profoss till yrket)