NULL Skriv ut sidan - Profoss

Anbytarforum

Titel: Profoss
Skrivet av: Rolf Liljhammar skrivet 2000-01-22, 22:07
Hej Bengt.
Profoss var egentligen en militär befattningshavare, som också, och kanske oftare, kallades Timmerman. Han uppehöll den militära rättskipningen. Om han där verkställde avrättningar ligger utanför mina kunskaper, men jag tillåter mig tvivla på det.
Titeln profoss har på sina håll överförts till den person som hade att verkställa spöstraff inom häradet. 1734 års Lag har ingen särskild beteckning för denne utan bara en anvisning att en därtill förordnad person skulle utföra straffet. Det står ingenting om att han skulle vara stadigt förordnad, eller om en ny person kunde förordnas från tillfälle till tillfälle.
Lagen medger båda formerna, men sannolikt var det mest praktiskt, och rättvist om samma person stod för hela rulljansen.
Den lokale profossen verkställde inga avrättningar, men sågs väl som den mest lämpade att biträda Skarprättaren i hans uppdrag.Sannolikt som den som kommenderade spetsgården runt avrättningsplatsen samt andra uppdrag som Skarprättaren var för fin för. Han var ju i alla fall en Kunglig Ämbetsman.
Skarprättaren förordnades vanligen Länsvis samt även i vissa större städer, helt beroende på marknaden. Mot senare tid, dvs mitten av 1800-talet minskade verksamheten vilket fick till följd att man inte tillsatte någon ny när den gamle avgick, utan man lånade Skarprättare från olika håll när behov uppstod.  
Så t ex i Örebro Läns sista avrättning i Glanshammar, Augusti 1846, då Hans Ljungman från Östergötland tillkallades.  
I Hfl för Glanshammar (möjl Ödeby eller Lillkyrka - jag skriver helt ur minnet -) nämns ett Jostorp som Profossboställe viket tyder på att Glanshammars härad hade en fast profoss, ev den militäre profossen som hade ett civilt vänsterkneg, men där är jag osäker än så länge.
Vid ett tillfälle skulle ett spöstraff verkställas i Fellingsbro, men av ett bevarat brev från Länsman i Fellingsbro till Länsman i Glanshammar framgår att Fellingsbro, i alla fall då, saknade profoss, varför Länsman bad att få låna Glanshammars profoss för att fullgöra uppgiften.
 
Det finns mer att läsa i Lars Levanders Brottsling och Bödel som säkert går att få tag på via ditt Bibliotek.
 
Mvh
 
Rolf L