NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-11-07

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-11-07
Skrivet av: Hans Hanner skrivet 1999-10-28, 01:04
Carl Hanners annons i Jönköpings Tidningar var en nyhet för mig. Och på ett sätt en stor sådan. Jag har förstått att han inte var bara orgelbyggare, ofta står han nämligen angiven som instrumentmakare. En namnplakett vid orgeln i Flistad kyrka är av den sort som klaverbyggare ofta använde men som inte var vanliga bland orgelbyggare. Detta har också tytt på att han var klavertillverkare. Utan resultat har jag dock sökt igenom Musikmuseets här i Stockholm förteckning över antika klaverinstrument i landet. För att gå vidare i mina efterforskningar beträffande detta ämnade jag faktiskt söka igenom Linköpingstidningar för den tid han verkade där. Desto roligare att få detta tips och därmed bekräftelse på att tidningsannonser är en lönsam väg att hitta något om hans verksamhet. Finns det något sätt att spåra vilket nr av tidningen det kan vara? Var har du fått uppgiften ifrån? Vore jätteroligt att finna fram till den.
 
Forskade en hel del om Carl Hanner på 80-talet men blev till min stora olycka av med den pärm där jag hade alla mina forskningsresultat. Jag var dum nog att sända den per post i kartong från USA till Sverige. Den och en annan pärm kom aldrig fram. Vissa muntliga uppgifter är förlorade för gott. Hur dum får man vara? Ja, det är lätt att vara efterklok. I vilket fall som helst kommer jag ihåg att jag i mina efterforskningar då fann honom i Jönköping under några år på 1840-talet. Om jag minns rätt så återvände han till Linköping 1846. Han avled där 1847. I hfl i Jönköping står något i stil med; Vistas ej i staden, har ej betalt skatt.
 
Monica, ett stort tack för upplysningen som gjort mig riktigt glad.