NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-11-07

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-11-07
Skrivet av: Monica Svenske skrivet 1999-10-09, 03:06
Hej igen Hans Hanner
 
Det var intressant att höra att allt om Carl Hanner. Han hör till vad vi kallar bygdeorgelbyggarna, som för det mesta höll sig i sin egen region. Det fanns många sådana lokala orgelbyggare i hela Sverige, i synnerhet under 1800-talet, och de tillhör en yrkesgrupp som det är oerhört lite forskat om. De var väldigt intresserade av hantverket men i regel inte så kunniga att de klarade av den examen hos Musikaliska Akademien som krävdes för att erhålla privilegium. Något mästarbrev var aldrig aktuellt eftersom det aldrig funnits ett orgelbyggarskrå i Sverige. Däremot kunde de tillhöra andra yrkesgrupper - som t.ex. Ekengren som tillhörde stolmakarnas skrå.  
 
Själv sysslar jag mest med de bygdeorgelbyggare som förekommer i regionen Uppsala - Enköping - Stockholm.
 
Dag Edholm, som jag mailar till ibland, nämner att Carl Hanner förekommer i boken S:t Cecilias tjänare i Linköping av Nils Göransson. Jag misstänker att du redan känner till den boken.  
 
Jag har nyligen tittat på Kungl Musikaliska Akademiens handlingar till Kungl Majt 1771-1840 (Riksarkivet), där flera olika orgelbyggares examen och ansökning till privilegium förekommer, men tyvärr ej Carl Hanner.  
 
Hälsningar Monica Svenske