NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-11-07

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-11-07
Skrivet av: Hans Hanner skrivet 1999-10-07, 23:53
Dag Edholms bok är (åtminstone när det gäller min ff ff) inte helt pålitlig. Orgeln i Flistad byggdes i Linköping 1836 och såldes till Flistad församling 1837 (Edholm 1846!). Orgeln i V. Husby byggdes 1838-42 (Edholm 1846!). Dessa 2 orglar är de enda Carl Hanner byggde. En hel del reparationer gjorde han dock. Jag känner till följande; Torsåker 1822, Linköping S:t Lars 1832, Styra 1833, Ekebyborna 1839, Nydala 1843 och Skärstad 1843. Dessutom var han med Gustaf Andersson och byggde orgeln i Rinna k:a 1835.  
 
Carl Hanner står ibland som instrumentmakare och höll sig säkert inte bara till orglar. Eventuellt byggde han även klaverinstrument. Men om detta vet jag inte så mycket. Skall leta i gamla Linköpingstidningar och se om jag kan hitta något om honom där. Annars vet jag inte vad jag kan söka i för källor. Musikmuseet i Stockholm har ett kortregister över äldre svenska musikinstrument sorterade efter instrumentmakarnas namn. Där blev det inget napp!
 
Carl Hanner har inte lämnat så stora spår i orgelbyggarhistorien men intar sin plats dels som gesäll till Gustaf Andersson och dels som lärare (tror aldrig han hade mästarbrev) till dels A. P. Kullbom (som byggde och reparerade ett större antal orglar)och dels sin svåger Carl Nordqvist (reparation i Vårdnäs 1839 och i Åtvid, gamla kyrkan, 1854).