NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-11-07

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-11-07
Skrivet av: Monica Svenske skrivet 1999-10-06, 21:39
Hej Hans Hanner
Mitt intresse om orgelbyggare beror på att jag själv tillsammans med min man arbetar som orgelbyggare sedan 11 år tillbaka. Vår huvudsakliga uppgift är restaureringar av historiska orglar, och med detta följer forskning i varje enskilt fall av både den aktuella orgeln och orgelbyggaren. Jag läser därmed de flesta handlingar som finns i varje församling - Sockenstämmoprotokoll, Kyrkoräkenskaper, inventeringsböcker, osv, osv, och hittar ibland intressanta och också roliga uppgifter om orgelbyggarna. Vad jag inte hittar är de personliga uppgifter som jag antar att ättlingar till orgelbyggarna kanske har, och därmed är det kanske läge att byta uppgifter med varandra.
Tyvärr har jag aldrig stött på Carl Hanner, varken i praktiskt arbetet eller bland mina forskningsresultat, men jag känner till hans namn. Däremot kan jag nämna att vi för närvarande arbetar med en orgel på Fårö, Gotland, byggd av Gustav Anderssons son Frans.  
Trots att jag just nu inte har något att vidarebefordra till dig, så kanske vi ändå kunde hålla kontakt. Forskningen fortlöper hela tiden, och det dyker alltid upp nya och intressanta saker.
Mvh
Monica Svenske