NULL Skriv ut sidan - Ombudsman

Anbytarforum

Titel: Ombudsman
Skrivet av: Leif Mörkfors skrivet 2001-11-07, 07:37
Hej Elisabeth ! Denne Nils är en mystisk man som jag bara lyckats finna två ggr i kyrkböckerna. Första gången för 20 år sedan i hans sons födelsebok. Sonen föds 1744 i Norrbärke men som fader står betjänten Nils Forsner i Stjärnfors Bruksgård, Ljusnarsbers socken. Någon Nils finns inte antecknad på Stjärnfors i hfl eller liknande ej heller finns han i Stora Kopparbergs arkivs lönelsitor över anställda vid bruket.
Han har alltid varit en sån där som man varit på jakt efter och för två veckor sedan hittade jag ett nytt spår (efter ca 20 år!). Vid en noggrann genomgång av hans sons liv dök nämligen Nils upp som dopvittne vid sonen Nils Gustafs dop i Venjans socken 1781. Då som ombudsmannen Nils Forsner och hans hustru Anna Eriksdotter i Falun.
Jippie ! Tänkte jag ! Nu kommer jag vidare, men icke, någon Nils finns inte i någon av faluförsamlingarnas hfl. Har också granskat mantalslängderna för året samt åren innan, både för Falun och kringliggande socknar...inget spår (suck). Kan han som ombudsman jobbat i Falun men varit skriven någon annanstans ? Var han skattebefriad ? Var i Falun kan en ombudsman kunna vara anställd ?
 
Har du några ide?r ? Verkar tungt att hoppas på ett nytt spår om så där 20 år !!
 
Leif