NULL Skriv ut sidan - Trumslagare

Anbytarforum

Titel: Trumslagare
Skrivet av: Stefan Zylberstein skrivet 2011-04-11, 11:04
Ungdomar som trumslagare?  Ibland ser man uppgifter att unga pojkar tjänstgjorde som trumslagare. Så tycks ha varit i England, men det är antagligen en myt vad gäller i Sverige, iaf 1800-talet. Ja, antagligen allt sedan indelningsverket kom igång mot slutet av 1600-talet.
Jag tänker på ett vykort föreställande en grupp soldater från Skaraborgsregemente, 1832. Timmermannen med sitt helskägg och stora läderförkläde, några skyttesoldater, och en liten trumslagare. Ung pojke eller en kortvuxen man?   Jag har dock emellertid hittat flera pensionerade trumslagare. Och sett bild på en äldre trumslagare med skägg och flera medaljer... Så trumslagare var säkerligen vuxna precis som alla andra, iaf under 1800-talet.  Däremot jag kan tänka mig att korta män, som inte passade in i slaglinjen, togs ut antingen som trumslagare, eller som sjukvårdssoldater...
Det är dock troligt, att under tidigare tidsperioder där även 15 åringar kunde tas ut (innan indelningsverket), att dessa unga pojkar fick börja sin soldatkarriär som trumslagare.