NULL Skriv ut sidan - Ladugårdskarl

Anbytarforum

Titel: Ladugårdskarl
Skrivet av: Lina Libell skrivet 2011-04-03, 19:42
Hej Maria,
 
Vare sig statare eller lagårdskarler hade råd att avlöna någon hushållerska, däremot hände det väl ibland att de bodde ihop med en kvinna utan att vara gift med henne. I min släkt har jag till och med en lumpsamlare och tiggare som sägs hålla sig med hushållerka.  
 
I husförhör och andra längder kallades kvinnan hushållerska, eftersom det helt enkelt inte fanns någon annan titel att ge henne. Ordet sambo var inte uppfunnet ännu. Fram till början av 1900-talet pratade man istället om Stockholmsäktenskap eftersom det ansågs vara en syndig nymodighet som spritts därifrån. Egentligen hade det väl alltid funnits enstaka par som var så fattiga att de inte hade råd att gifta sig men genom industrialiseringen och de ökande inkomstskillnaderna ökade också antalet antalet utfattiga par som bara var trolovade men inte officiellt gifta.
 
Däremot tror jag inte du riktigt fått kläm på skillnad mellan statare och ladugårdskarl. Som Olle skrev ovan var det ena en anställningsform och det andra själva uppgiften. Idag kan man till exempel vara projektanställd försäljare utan att anställningsformen egentligen har med själva jobbet att göra.