NULL Skriv ut sidan - Klockare

Anbytarforum

Titel: Klockare
Skrivet av: Ulla Svensson skrivet 2006-10-05, 15:15
Hej Joakim!
 
Klockaremålet hittade jag i somras nere i Lund och har skrivit ut det så gott jag kunde. Det handlade om att få tjänsten efter en Johan Hammarberg. Mina funderingar var annars vem han var gift med? barn? andra familjesituationer?
 
Här följer min avskrift av brevet.
 
Högvördiga herr doctor, biskop och Provencale så ock högvördiga cinsistorium Ecclesiastium.
 
 
Sedan Klockarebeställningen vid Bosjöklosters församling, medelst förra Klockare herr Johan Hammarbergs dödeliga frånfälle, äro worden ledig; har jag till dess återbesättande utsett betjänten Petter Hageltorn, vilken sig härmed vördsamt anmäler till högvördiga herr Biskopen och Consistorii gunstliga gillande, samt vederbörlig fullmakt medfående härutinnan . så mycket . för myndigt påminna att bevågat bifall, som Kyrkoherden med den övriga församlingens inte hava emot, samt ovannämnde Hageltorn, något att påminna. Med sådan högaktning förbliver.
Högvördiga herr Doctoren, Biskopen och Procantorens så och högvördiga Consistorii Eclesiatii.
 
Bosjökloster 8 April 1767
 
Ödmjuka tjänare
Ludvig Corfitz Beck-Friis
 
 
Alldenstund högvälboren Herr Översten, Commendanten och Riddaren C: L: Beck-Friis, såsom Patronus Eclesia och dessutom ägande uti församlingens en fullkomlig pluralitet, behagat föreslå dess betjänt hederlig och välaktade Petter Hageltorn till denna lediga Klockarebeställningens förestående, bör både jag att de övriga församlingens ledamöter förklara se denna oss nöjde, för sitt gudfruktiga och Kristliga leverne, nöje tjäna person såsom klockare härstädes Constituerande.
 
Klinta . 6 april 1767
 
Hans Horsten    
 
 
ulla svensson