NULL Skriv ut sidan - Kopparslagare

Anbytarforum

Titel: Kopparslagare
Skrivet av: Katrin Lundstedt-Enkel skrivet 2012-09-17, 11:51
Hej Peter!
Jag har skrivit olika frågor lite här och där de senaste dygnen eftersom jag hittat Anbytarforum och andra ställen där släktforskare möts. Och jag kan inte nog beskriva hur otroligt mycket hjälp som skickats till mig av hjälpsamma och kunniga medmänniskor. Helt makalöst!
 
Ditt utförliga svar är ju alldeles fantastiskt intressant att läsa. Och har gett mig flera nya uppslag att gå vidare på.
Jag trodde kanske inte att den skeva könsfördelningen orsakades av Karl Gustafs yrke... men det varen tanke som slog mig att kanske andra stött på. Undrans hur han kände sig med 11 döttrar?
;o)
Sen har jag igår hittat en direkt anfader till min man, en torpare i Finland/Ångermanland som får 7 döttrar och inga söner (utan att vara kopparslagare alls), varav den ena dottern bor hemma som piga med 2 döttrar. Med frun var han omgiven av 10 kvinnfolk...
 
Karl Gustaf som jag frågade om var lärling / gesäll hos en mästare i Gävle och jag ska gräva ned mig lite mer i tiderna som han bodde där. Vet du hur länge man gick i lära innan man kunde skriva sig som kopparslagare?  
 
Det här med giftiga metaller och annat man fick i sig förr i tiden och dålig arbetsmiljö. Jag har läst om de stackars brännförgyllarna i Stockholm. Man använde kvicksilver för att lösa guldet och målade detta amalgam på det som skulle förgyllas (oftast brons). Sen värmdes allt upp, kvicksilvret förångades medan guldet blev kvar. Och så dog brännförgyllarna i en medelålder av 25 år i kvicksilverförgiftning som inte alls hade trevliga symptom. När de i gemensam tropp äskade på att bättre ventilation skulle byggas blev de alla åtalade för uppvigling (typ, har inte referensen hemma) och fick hårda straff. Sveriges första arbetarsammanslutning blev kortlivad...
 
Ditt forskningsarbete om kopparslagarmäster Lorenz Jernström i Stockholm, har du skrivit ihop en bok eller annan text som jag kan komma åt? Det skulle vara intressant att läsa in sig mer om kopparslagare. Tack också för ditt förslag på På sjö och älv i Dalarna, den ska jag försöka hitta!
 
Hoppas allt är väl med dig!
Katrin