NULL Skriv ut sidan - Kopparslagare

Anbytarforum

Titel: Kopparslagare
Skrivet av: Peter Sjögren skrivet 2012-09-17, 10:43
Hej Katrin,
Jag är ingen hejare på kopparslageri men har väl ett hum om vilka material som användes och jag tror väl inte att de var speciellt hälsosamma eller att man hade någon uppfattning om vad som var skadligt för hälsan.
Först då kopparn, den är ju giftig i sig men jag är osäker på hur den bearbetades mer än att de formade om kopparplåtar och då lär man väl inte få i sig så mycket av den. Jag tror väl inte att de hade sådana arbetsmetoder så att den frigjordes i luften på något sätt, utom vid polering kanske. Man har ju hört om förgiftningar när man har lagat mat i kopparkärl som inte har varit förtennade.
 
Sen det som jag tror är giftigast, det är ju tennet, och ibland även bly, som används vid lödning och förtenning. Där står man ju faktiskt mitt i metallångorna när man jobbar.
 
Och sen är det ju de kemikalier som används för rengöring och betning före lödning, förtenning och/eller förgyllning. Där är jag osäker om det är syror eller baser som används, jag har inte fördjupat mig i det, själv använder jag väl syra för sånt. Vid lödning används ju även ett fluss för att kopparn inte ska oxidera när man värmer den, och nuförtiden är det borsalt som lösts i vatten, det ska väl inte vara giftigt i sig men jag vet ju inte om de hade bättre grejor på den tiden.
 
Så det var lite spekulationer från min sida, och jag vet inte om allt det här påverkade könsfördelningen vid befruktningen :-)
men om du vill ha lite forskningsunderlag om kopparslagare så har jag gjort ett ganska djuplodande forskningsarbete om kopparslagarmäster Lorenz Jernström i Stockholm som levde ungefär 100 år före Karl Gustaf Hedman. Han var ju första generationens kopparslagare i familjen Jernström från Hed i Västmanland, så hans yrke hade tydligen inte påverkat hans gener så mycket, för han fick i princip varannan son och varannan dotter ( 5 söner/ 7 döttrar), och det var även med olika fruar för de överlevde inte Stockholms alla farsoter så länge. Lorenz hade även en bror, Anders, som var kopparslagare men han dog innan han gifte sig.
Däremot hans son, Lorenz Jernström, som också blev kopparslagarmäster, fick inga barn alls vad jag kan finna, inte ens dödfödda.
Lorenz´s (d.ä) andra söner som överlevde födsel och barndom, har jag inte kunnat följa, så de vet jag inget om.
 
Sen din andra fråga om ångbåtsförarjobbet. Det var ganska livlig ångbåtstrafik på sjön Runn, både frakt och passagerartrafik och även inom flottningen. Du kan läsa mer om det i På sjö och älv i Dalarna utgiven av Dalarnas fornminnes och hembygdsförbund 1972.
Första ångbåten där var Fahlun som gjorde sin första tur 19 juli 1857, och sen räknar jag till ungefär 6 båtar till fram till 1875 och sen kommer det nya i omgångar och de gamla båtarna skrotas eller säljs vidare.
 
Hoppas att du har lite glädje av mina svar
 
Peter