NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-09-29

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-09-29
Skrivet av: Kenth Hansson skrivet 2000-04-06, 11:08
Hej Mats. Naturligtvis så kan du söka hos SJ´s arkiv men du lär försöka och vara väldigt exakt.
Jag gjorde i samband med en utflykt till rester efter rallarbostäder en undersökning i ortens födelseböcker där man angivit att ex. Banarbetaren/Järnvägsarbetaren Per Persson och dennes hustru från (en annan) församling fått ett barn här. I samband med detta gick en kopia (intyg om födelsen) till deras hemförsamling. Utifrån dessa uppgifter kunde jag konstatera när rallarna och deras familjer var här i församlingen och vilka rallarbarn som föddes under dessa år. Vid syn i de kommunala protokollen upptäcktes det att det var mycken sprit/vin/öl-försäljning vilket gav upphov till uppmärksamhet från kommunens sida. Härvid kunde man utläsa hur arbetet på banan framskred då utskänkningsställena och anmälningarna ändrades.
Om DU då har några släktingar som är födda efter banan så kolla var banarbetarna befann sig vid den tidpunkten och kolla giltig församlings födelseböcker. I statistiska sammandragen om Statens jernvägar finns även kartor som utvisar hur långt man kommit varje år och vilka stationer som var färdiga mm. Dvs ca 1-2 år före invigd station kan man hitta Rallare i den församlingen.
Lite skiftande beroende på områdets natur. Här där jag bor kom Norra stambanan till den första större stenområdet från Stockholm sett vilket drog ned farten på arbetet och efterlämnade spår av rallarna. Mvh Kenth.