NULL Skriv ut sidan - Banvakt

Anbytarforum

Titel: Banvakt
Skrivet av: Ingeborg Jönsson skrivet 2003-04-13, 13:03
Hej Rosine!
 
Jag kan ju i alla fall berätta om min morfar banvakten. Han var banvakt från 1903 till ca 1940 på en sträcka på norra stambanan nämligen mellan Kälarne stationssamhälle och Mellansjön. Det är endast några kilometer och det ligger mellan Bräcke och Långsele, alltså efter norra stambanan. Banvakterna fanns med bara några få kilometers mellanrum och de bodde i särskilda banvaktstugor. De stugorna är kända för att var mycket robusta och stabila och vältimrade. Morfars (och andra banvakters) uppgift var att kolla sin sträcka när det gällde t ex spåren, så att det inte hade blivit några solkurvor på sommaren t ex, eller så att ingenting hade blåst ner över spåren, som kunde orsaka urspårningar. Det åkte sin sträcka flera gånger om dagen och till sin hjälp för det hade de en dressin. Det här var lite grand av det jag har förstått att morfar gjorde. Jag ska hälsa på min mamma i påsk och då ska fråga om hon har något mer att berätta och i så fall kan jag maila Dig.
 
Det var väl inget jobb man blev rik på, men, som man uttryckte det förr, så var statens kaka liten men säker.  
 
Var i Sverige har Du stött på Dina banvakter någonstans?
 
Hälsningar
Ingeborg