NULL Skriv ut sidan - Häktmakare

Anbytarforum

Titel: Häktmakare
Skrivet av: Anders Berg skrivet 2004-03-16, 13:43
Tack Ola för intressanta citat! Framgår det vad Hanssen syftar på med denna tid i ditt första citat? Benämningen nålstolskrämare har jag inte sett i kyrkböcker, men den används även i NE:
 
kramvaror (av medellågty. kr[m 'handelsbod', 'kramvaror', ursprungligen 'tälttak'), äldre benämning på handelsvaror, som nålar, knappar, kammar, hårband, tvålar osv., vilka såldes av fattiga nålstolskrämare och månglerskor i hemmen och på marknader. Kramhandel övertogs runt sekelskiftet 1900 av 25-öresbasarer och postorderfirmor. I dagligt tal är kram numera ofta liktydigt med värdelösa småsaker, skräp.
 
Jag är inte så säker på att jag håller med Hanssen om att kringresande krämare år 1800 skulle ha så mycket lägre status än kringresande dito under tidigare århundraden. Jag tror de hade låg status även då. Vad som däremot skiljer i ställning är mellan kringresande kramhandlare och borgare i större städer som kallas krämare, t ex linkrämare. Dessa senare bör inte blandas ihop med vanliga marknadsmånglare.
 
Tillägg:
Kramhandlarnas status har nog varit ganska låg oavsett århundrade, men ordet krämare har säkert genomgått en deklassering, som Hanssen säger. Det stämmer bra med teorin att när ordet häktmakare fick för dåligt rykte så började ordet krämare att användas för dessa människor.