NULL Skriv ut sidan - Häktmakare

Anbytarforum

Titel: Häktmakare
Skrivet av: Anders Berg skrivet 2001-04-19, 17:06
Hej Dag! Du har redan läst lite av mitt resonemang under Småland - efterlysningar - Wimmerstedt och Kellberg. Jag känner inte till något om de personer du nämner här, utan kan endast komma med några generella kommentarer. Kanske Bosse kan berätta om personerna i mer detalj.
 
Enligt Allan Etzler Zigenarna och deras avkomlingar i Sverige så användes häktmakare nästan som en synonym till tattare och zigenare vid tiden kring 1700. Yrket är med andra ord kanske mer än något annat yrke förknippat med resande, åtminstone vid denna tid. Vidare förtäljer Etzler om hur dessa grupper gavs tillfälle att erhålla burskap i mindre städer. Det var ett försök av myndigheterna att få kontroll på denna rörliga grupp.
 
Problemet med att hitta en tydlig gränsdragning mellan tattarna och vanliga svenskar bland borgarna i t ex Vimmerby tror jag beror på att det inte fanns någon tydlig gräns! Detta tycks många ha ett problem med. Resandeättlingar vill inte gärna acceptera att det finns buros i antavlan och många vanliga svenskar har svårt att förstå att det kan finnas någon zigenare bland deras borgaranor.  
 
Låt oss ta ett tänkt resonemang. Resande av zigenarhärstamning som fick möjligheten att bli borgare blev (åtminstone initialt) antagligen accepterade som en del av borgerskapet, och det var naturligt att det blev ingiften med de tidigare (svenska) borgarsläkterna. Barnen i dessa familjer kan sedan antingen ha fortsatt ett typiskt resandeliv, och blivit förfäder till dagens resande (men alltså med delvis helt svensk härstamning); eller blivit vanliga borgare, hantverkare och även rådmän. Nästa generation kan mycket väl återfinnas som studerande och som präster.
 
Jag tror alltså du gör ett fel när du vill sätta upp vattentäta skott mellan resandesläkter och icke resande. Just eftersom gränsdragningen är så svår väljer jag att använda resande och resandesläkt utan att därmed gå in på hur stort eller litet zigenarpåbrået är, och nöjer mig med att konstatera att personerna levt som resande, utgående från vad som kan bedömas av yrke, rörlighet osv.