NULL Skriv ut sidan - Hyttuppassare

Anbytarforum

Titel: Hyttuppassare
Skrivet av: Åsa Söderberg skrivet 2009-10-07, 10:38
Hej
Jag söker efter min morfars far. Han var brottare och hyttuppassare. Han var född 17 dec 1888 i Carl Johans församling i Gbg. Jag vet att han fick en son den 24 dec 1919, Åke Harry.
 
Jag har även fått denna information från Landsarkivet:
  Det stämmer mycket bra att morfars mor hette Alice LInnéa, hennes födelsedatum stämmer också. Sedan födseln vistades Åke Harry hos morföräldrarna Anders Oscar och Hilma Pettersson, Bangatan 16. Någon egentlig faderskaputredning gjordes aldrig. Dock anges i barnavårdmannaskapsakten  
Fadern. Harry Larsson, 30 år. Brottare. Anst. som uppassare å Stockholm, under de sista 3 resorna. Bostad Bläsgatan 10. har ett barn förut med annan flicka. 21/3 1921 anges: Uppgiven fader instämnd till Gbgs rådh:tt; målet för 2 gånger varefter det avskrevs på modern begäran sedan hon mottagit 500 Kr av fadern. I en bilagd blyertsantecknnig står: Larsson Lars Harry f 17/12 1888 i C Johan f. d. hyttuppassare å Stockholm Kbf. Bläsgatan 10 Masthuggs förs. I en ännu senare notering: 28/12 1926 Uppgiven fader: hyttuppassaren Lars Harry Larsson, vilken lär vistas i U.S.A..
 
Kan någon hjälpa mig med hur jag ska hitta Harry Larsson.
Tack snälla
Åsa Söderberg