NULL Skriv ut sidan - Huddragare

Anbytarforum

Titel: Huddragare
Skrivet av: Sebastian Casinge skrivet 2008-07-17, 15:23
Ur Marryats Ett år i Sverige (1863) del I s. 184-85:
 
I ett föregående arbete (Jutland, del II, pag. 287) har förf. talat om 'afdragaren' ('Rakke') och den afsky, som bönderna hysa för att verkställa det arbete, som förrättas av honom. Baron Fock, en ung kavalleriofficer, hade förlorat en favorithäst och ville låta öppna kreaturet för att möjligen kunna upptäcka dödsorsaken. Ingen av hans underhafvande ville röra vid den döda kroppen, och derföre lät han efterskicka en afdragare, som öppnade hästen och efter slutadt arbete fick traktering i köket. Den unga baronen frågade, huru mycket han skulle betala för operationen, och tattaren uppgaf en obetydlig summa. Fock frågade skämtande: 'kan du icke göra det för mindre?' -'Vi hafva vår bestämda taxa', svarade mannen. -'Men jag hjelpte dig, och säkert drar du af någonting för det.' '-Det har jag alldeles glömt; betala mig derföre endast så och så', -han uppgaf en ännu mindre summa. Då Fock lemnade tattaren en sedel, hvars värde vida översteg hvad han begärt, fattade mannen baronens hand och utbrast: 'jag tackar dig, broder.'
 
Alla de närvarande stodo utom sig af häpnad; baronen hade blifvit kallad broder af en afdragare, en av tattarnes föraktade stam! Tilldragelsen berättades öfver allt, och när Fock infann sig vid sitt regimente, ville ingen af hans kamrater hvarken tala eller tjena tillsammans med honom. Efter åtskilliga dueller fann Fock det gagnlöst i att kämpa mot fördomen, begärde afsked och lemnade Sverige för alltid.
 
I en fotnot sägs: Denna anekdot berättade för författaren af baron Fock, kapiten i artilleriet och chef för familjens svenska gren. Marryat gjorde sin resa 1860. Historien låter ju verkligen som en vandringssägen på ett känt tema men kanske någon verklig medlem av familjen Fock som lämnat Sverige fått historien applicerat på sitt eftermäle?
 
(Meddelandet ändrat av Tango den 17 juli, 2008)