NULL Skriv ut sidan - Hälftenbrukare

Anbytarforum

Titel: Hälftenbrukare
Skrivet av: Kaj Janzon skrivet 2000-06-30, 15:39
Henrik,
 
av Britt Liljewall på Nordiska museet har jag fått ett exempel på fjärdedelsbrukare:
 
Det är från Östergötland och den som berättar är Th. Nordqvist, född på 1870-talet. Miljön är Rappestads sn i Linköpingstrakten. Jag citerar ordagrant delar ur hans minnesanteckningar:
'... far blev av honom /en svåger/ antagen som fjärdedelsbrukare på denna gård /Lilla Övergård, Slycke by i Rappstad sn/. Platsen skulle tillträdas den 14 mars 1883. .... Övergård torde ha en areal av ungefär 25 tunnland åker och var således väl stor att kunna brukas av en man. Med 1/4 delsbruk menades, att ägaren höll nödiga yttre inventarier och dragare - 2 par oxar. Brukaren uppbar för sitt arbete 1/4 del av skörden. Återstoden var ägarens egendom. Beträffande korna gällde, att av den skulle brukare hålla en egen ko. För de återstående - 5 á 6 st. - skulle dejan, mor, betala 50 kr om året för varje ko.'
 
Nordqvist fortsätter med att berätta att det var svårt för föräldrarna att få det att gå ihop och att huvudinkomsten kom från försäljning av mjölk, smör och kalvar i Linköping.
Th. Nordqvists Minnen ur mitt liv finns på Nordiska museets arkiv och har arkivbeteckningen E.U. 20780.
 
mvh
Kaj Janzon