NULL Skriv ut sidan - Hemmansägare

Anbytarforum

Titel: Hemmansägare
Skrivet av: Martin Nordling skrivet 2013-03-12, 15:02
Min farfars morfar, Anders Svensson, föddes 25 november 1835 i Sifverud (Skeverud idag), Gillberga, Värmland. Hans far anges då såsom HemEg. Sven Olsson. I husförhörslängden för 1831-1835 så står det 1/108 framför Sven Olssons namn. !836-1840 så har någon skrivit Inhyses ovanför Svens namn, sedan finns det en notering om att han dött 28/6 1838. Tyvärr finns det ingen notering om dödsorsak.
 
Det fanns några barn i äktenskapet: Olof (f. 1827-04-09), Britta (f. 1829-09-05), Johannes (f. 1833-01-24) och så Anders. Denna familjs öde har intresserat så pass mycket att jag försökt spåra alla barnen:  
Olof fortsatte att bo hos modern Maria Jansdotter (f. 1797-06-21) och flyttade med familjen till dess att han 1848 flyttade till Borgviks socken där han arbetade på olika ställen innan han 1863 gifte sig och flyttade någonstans varvid jag tappar bort honom.
 
Britta fortsatte att bo hos modern innan hon 1845 blir fosterdotter hos samma familj som brodern Johannes, 1848 så blev hon piga och därfter så flyttar hon då och då till olika ställen innan hon 1880 gifter sig med en hemmansägare och lever lyckligt ihop (får man anta) till dess att båda dör 1915.
 
Johannes hamnade omedelbart i fosterhem efter sin fars död hos Eg. Olof Olsson och dennes hustru på Granbäck. 1868 fick han frejdebevis för resa till Amerika.
 
Anders, min förfader, fortsatte att bo hos sin mamma och följa efter henne med flyttarna, 1852 flyttade han hemifrån och blev dräng, senare arbetskarl, därefter Arb. Inh. varefter för 1876-1880 det är överstruket och ersatt med Eg. Enligt mina släktingar så var han kunnig i skogsbruk och vandrade därför varje vinter upp till Norrland där man då höll på med kolonisering och behövde kompetent arbetskraft, detta tjänade han så pass bra på att han kunde bli hemmansägare på Granbäck. Han gifte sig sedan 1885 med en 30-årig kvinna och fick 5 barn innan han dog 1907.
Hans mor levde till 1881 så hon fick uppleva hans framgång, hon är för övrigt den enda person på min farfars sida som jag sett benämnas inhysningshjon.
 
Titeln hemmansägare verkar alltså ha använts redan under första halvan av 1800-talet, vidare så verkar den ekvivalent med Eg.