NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 14 september, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 14 september, 2011
Skrivet av: Carl-Johan Ivarsson skrivet 2004-04-18, 22:07
Begreppen hör väl till lite olika tidevarv. Men i princip borde väl innebära ungefär samma sak. En skattebonde var en bonde som var innehavare av ett skattehemman, dvs ett hemman där innehavaren betalde skatt till kronan. Det hör väl hemma på 1600- och 1700-talen när det verkligen var mycket stor skillnad på de olika jordnaturerna och vanliga bönder inte fick äga frälsejord.
Begreppet hemmansägare kommer som sagt under 1800-talets senare del. Jag tror nog att representationsreformen 1866 spelade en stor roll i att förändra terminologin. När det gamla bondeståndet försvann så blev begreppet bonde omodernt. Landsbygden började också att socialt skiktas på ett nytt sätt. Ett ökande landsbygdsproletariat ställs mot en mer förmögen bondeklass. Perioden mellan representationsreformen och den allmänna rösträttens införande (1867-1921) är den period i vår historia när bönderna spelar störst roll i Sveriges politiska liv. Andra kammaren i den nya riksdagen dominerades av landsbygdens besuttna grupper. Man blev medveten om sin nya status och sökte på olika sätt att förhöja sin position. Ett blev att istället för bönder kalla sig för hemmansägare. På engelska finns en tydlig skillnad mellan peasant och farmer. Det kan väl kanske noteras att bönder-hemmansägare gärna använder olika typer av förtroendeuppdrag som titlar: Nämndeman, häradsdomare eller kyrkvärd. Numera har väl begreppet hemmansägare blivit ålderstiget och LRF brukar ju i reklamen kalla sig för Sveriges bönder. Pendeln har svängt tillbaka. Bönder har (kanske) en positiv klang i vanligt folks öron?
I kyrkböckerna från 1800-talets slut finns ofta uttryck som hemmansägande änka eller hemmansägande dräng. Däremot inga hemmansägande hustrur och sällan hemmansägande pigor. En gift kvinna var ju ännu omyndig och hennes ärvda egendom förvaltades av maken, medan änkorna hade en större ekonomisk självständighet.
Själv skulle jag kunna kalla mig hemmansägare (i betydelsen att jag äger del i ett hemman) men inte bonde....