NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 14 september, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 14 september, 2011
Skrivet av: Fredrik Pettersson skrivet 2011-09-13, 20:43
Jag har en fundering kring dessa hemmansägare. Var det något stort att vara i socknen?
 
Det är nämlingen så att jag bara på farfars mors sida har tre hemmansägare oberoende av varandra. Oftast har bara barnen tagit över positionen som egare men i ett fall till exempel så verkar inget barn, trots sex syskon, velat ta över ansvaret. Någon drog till Amerika någon dotter flyttade till sin man i stället och en son var bara ägare i ett år innan han flyttade till Norge och därmed fanns det ingen egare mer.  
 
Så vad var en egare egentligen? Man ägde en del av hemmanet det vet jag men var det någon flashig position i socknen att vara egare? Eller var det bara mer eller mindre att man var bonde och ägde sin den av jorden bara? Eftersom mitt exempel ovan visar att ingen av barnen var villiga att ta över gården så tänker jag att det kanske inte var så speciellt?
 
En annan man flyttade in till sin hustru vars far var egare och sedan tog mannen över gården från svärfar trots att svärfar hade egna barn som kanske kunnat bli egare i stället. Så även där får jag intrycket att det inte var så högt ansenligt i samhället och värt att jaga efter.
 
Ni som vet mer berätta gärna för mig
Fredrik