NULL Skriv ut sidan - Halvbonde

Anbytarforum

Titel: Halvbonde
Skrivet av: Henrik Mosén skrivet 2004-12-10, 23:05
Hej igen!
 
Först vill jag bara säga att i mitt ovanstående inlägg så avser jag SAOB:s förklaring av ordet halvbonde som just den betydelse som Sam anger först.
 
Sedan får jag konstatera att just ordet halvbonde kan jag inte påminna mig ha sett - men jag kan ha glömt det. Däremot har jag sett den form som bl a Lotta nämner ovan, nämligen halvnabonde/halvnadsbonde.
 
Bl a nämns en dylik i Vifolka härads dombok enl följande lilla utdrag:
 
1691st24:379-381
H.r tingsnotarien Samuel Hijthon på sin k. svärmoders vägnar, dygdesamma hustru Anna Erichssdotter, beklagade att dess torpare på Giöslegiöhls ägor Hans Månsson är så illa och ynkeligen bliven hanterat av halvnabonden Jon Persson i Giöslegiöhl på 3.e dag påsk, att hans vänstra arm av honom med ena yxhammar är mycket fördärvat och sönderslagen, vilket sig således tilldragit att Jon Persson först tilltalt Hans Månssons dotter Ingiähl i Giöslegiöhl, för den misstanke skull, att hon olovl. varit uti källaren ---
   Jon Persson böter 20 mkr smt för sårmålen, och 9 mkr för lytesbot, samt 10 dr smt uti läkarelön, samt för sveda och värk, och för nederliggande arbete eller annan nytta av torparen i denna sommar och höst, betalar han 10 dr kmt (å frälse).
 
Det förekommer även vid andra tillfällen.