NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 1999-februari-20

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 1999-februari-20
Skrivet av: Annsofi Sterner skrivet 1999-01-28, 18:27
Hej Swen!
Mycket som är skrivet i vår släktbok är hämtat ur boken: de gamle priviligerte Norske glasverken som är skriven av författaren G.E. Christiansen och består av tre volymer. Ett axplock ur den: Hyttmästare Daniel Kauffeldt hade för glasverkets (Hurum) räkning varit till Tyskland för att värva nya gröntglasblåsare och buteljglasblåsare. (eg. hette glasbruket Schimmelmans glasbruk och var beläget i Hurum). Böckerna, som jag inte har i min ägo, innehåller många detaljer om hur bruken sköttes och om det vardagliga livet vid glasbruken full av schismer, rättstvister m.m. Det framgår också vilka glasbruk som blåste buteljer, bl a: Aas glasbruk i Sandsvaar (1748-1764);Biri glasbruk (1761-1843,1855-1880); Hadeland glasbruk (1762-1793,1794-än idag); Hurum glasbruk (1779-1832); Om ni vill att jag ska renskriva all text, som naturligtvis innehåller mycket av mina släktingar i centrum, kan jag göra det om ni skriver och meddelar mig. En annan källa som kan vara intressant för er är Kauffeldtgården i Gjövik, som Gjövik stad  gjort till museum och är uppkallad till minne av Gjöviks glasbruks grundare Caspar Henrik Kauffeldt. Jag har inte varit där, men en moster till mig har och hon sa att det fanns mycket sevärt där för den som är intresserad av glashistoria.