NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 1999-februari-20

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 1999-februari-20
Skrivet av: Annsofi Sterner skrivet 1999-01-19, 19:37
Jag söker efter privata arkiv och hembygdsarkiv m fl som har någonting att berätta om svenska glasbruk från medeltiden och fram till 1800-talets slut. Om någon som tillhör en glasblåsarsläkt läser det här brevet skulle jag bli väldigt glad om ni vill dela med er av er historik. Min mor är född Kaufeldt och det är en glasblåsarsläkt där yrket gått från far till son i många århundraden. Ingifte i andra glasbrukarsläkter har i alla tider varit mer regel än undantag. Kaufeldt har verkat vid många svenska glasbruk, men även vid norska, danska, finska och ute i övriga världen verkar dom ännu idag inom yrket. De länder jag hittills vet att Kaufeldt verkar i är Storbritannien, Holland, Tyskland, Belgien, U.S.A., Italien, Rumänien, Tjeckoslovakien och Ungern.  Om någon är intresserad av lite historik i ämnet kan jag rekommendera släkten Kaufeldts släktkrönika från åren 1836-1986 som min avlidne morbror Åke Kaufeldt framställt efter många år av aktiv forskning. LIBRIS har häftet registrerat på sin databas och jag tror att den kan fjärrlånas från Kungliga Biblioteket. Tyvärr verkar det inte som om dom statliga arkiven har särskilt mycket uppgifter i glasbrukshistoria, men om någon därifrån läser det här kan ni väl skriva till mig och rätta mig om jag har fel.