NULL Skriv ut sidan - Örgryte

Anbytarforum

Titel: Örgryte
Skrivet av: Elin Stenquist skrivet 2015-09-16, 09:45
Jag undrar om ni kan hjälpa mig med två av mina släktingar som levde och verkade i Örgryte vid två olika tidsepoker.  
 
Den förste hette Johan Friedrich Schuer, född 1 nov 1731 i Pommern, Tyskland, och död i Örgryte 24 okt 1805. Jag är osäker på när han flyttade till Örgryte men hans första barn föddes där 1775, så någon gång innan dess. Han ska ha varit rådman och direktör vid ett cattunstryckeri i Örgryte, men jag vet inte var det låg eller vad det hette. Finns det några uppgifter om detta någonstans?  
 
Den andre mannen hette Bror Hugo Snarberg, född 17 maj 1881 i Holm, Dalsland. Han flyttade till Örgryte 26 nov 1909. 1910 ska han ha bott på Kvarteret Örnen N:o 10, Gårda m:e, Örgryte. Han ska ha bott i Örgryte åtminstone till 1927, ev ända till 1932. Vad som gör honom lite speciell är att det sägs att han ska ha varit bilhandlare och på den tiden fanns det inte väldigt många såna. Jag förstår att det säkert inte finns så mycket om denne man, men jag skulle bli hemskt glad om det fanns något litet att få reda på om honom.