NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 10 februari, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 10 februari, 2014
Skrivet av: Stellan Larsson skrivet 2013-02-11, 20:13
Hej  
 
Jodå jag är släkt med Gerd & Gunnel. Men inte så nära som efternamnet gör gällande. Är bla släkt med dem via denna gren -Västergård - vi berört här dvs Torsten Olofsson - Maria Torstensdotter gm Lars Gunnesson - Maria Larsdotter gm Anders Svensson - Helena Anderdotter gm Johannes Jönsson - Magnus Johansson gm Annika Eriksdotter. Magnus är äldre broder till Gunnels ena anmoder Gunnila gm Erik Olsson från Backa och Anders Johannesson som du Anna-Lena har bland dina anor och kanske även du Carina?
 
Lite mer info till det du plockat fram Carina. Nils Ambjörnsson f(åu)1715 d 1779-10-11 bg 17/10 och hustrun Britta Andersotter f(åu)1714 bg 1762-03-21. Nils efternamn är lite mer ovanligt så det är ingen tveksamhet. Brittas död har jag också kollat med mantalslängden för 1763 så ni kan vara lugna! Här kommer även källhänvisningen till bou för Nils & Britta: Askim och Östra Hisings häradsrätt FIIa:3 1767-1778 nr13 sid 1025-1033.  
 
Du skriver att gården vid Torstens ås är Hammar. Jag skulle vilja säga det är en av fyra gårdar. Kan ha fel men övriga gårdar tror jag låg västerut mot berget mellan Åkered-Hammar och Västergård dit vill jag ha resten av gårdarna. Anna-Lena jag skulle bra gärna vilja veta var er gård låg lite mer exakt. Gick förbi igår och kikade och det ligger ett litet hus som ser äldre ut på baksidan av Brunndal mot Välenviken, kan det vara detta du menar??
 
Vad säger ni är det läge att presentera Torsten Persson födelsenotering?
Ok, han är döpt enligt födelseboken Västra Frölunda C:1 sid 28 den 3 maj 1741, just precis i Långeberg och föräldrar är Per Anderson och Annika Jönsdotter. Noteringen är svår att finna om man skummar födelsboken snabbt då Torsten inte står i födelsmarginalen som annars är brukligt utan ni måste läsa hela notisen. Jag vet inte något mer om dessa ännu. Gissar att några av faddrana kan vara farbroder och moster men det får ni utreda.  
 
Jag antar att ni även är nyfikna på Maria Larsdotter make Anders Svensson som ni anger är född 1740. Läser ni dödboken anges det väldigt exakt hur gammal Anders var när han dog den 13 juni 1812 nämligen 62 år 9 månader och 3 dagar. Det är inte sant om födelsenoteringen stämmer men han är född den 26 december 1739. Det är det mest troliga enligt födelsenoteringarna bland syskonen så skall Anders haft en namne född 1746 men när jag gått igenom bouppteckningen så när barnen räknas upp kommer Anders Svensson i Västergård som nummer två efter broder Per och det stämmer rent kronologiskt. Dessutom skulle Anders bara vara 17 år när han gifter sig med Maria 1763 och det kanske är i yngsta laget. Fader är Sven Börgesson och modern är Helena Persdotter. Fadern har varit gift tidigare och har en son Börge Svensson som kommer ta över gården som är Hulan i Askim. Denne Börge är gift med Maria Larsdotter syster Kerstin Larsdotter från Västergård. Det skedde säkert ett byte med arvsdelar här - praktiskt!
 
Ha en fortsatt go kväll
Stellan
 
(Meddelandet ändrat av stellan 2013-02-11 20:19)