NULL Skriv ut sidan - Bleckslagare

Anbytarforum

Titel: Bleckslagare
Skrivet av: Sara R skrivet 2001-12-12, 22:47
Hejsan!
 
På Fredriksdals friluftsmuseum kom jag nyligen att prata med en hantverkare som gjorde kopparkärl m.m. Jag berättade för honom att mammas farfar var inom yrket (både koppar, plåt och bleck), varpå han blev nyfiken var han verkat i Helsingborg. Han sa att Helsingborgs koppar-, plåt- och bleckslagare var ganska väldokumenterade, och hummade igenkännande när han hörde att han bott vid Fältabacken och troligen hade sin verkstad där. Tyvärr var det så mycket folk att jag aldrig fick chansen att fråga honom vad han menade med väldokumenterat, och hur man får tag i denna dokumentation. Så därför frågar jag här istället, eftersom jag grämt mej sedan dess.
 
Är det någon som vet något om Helsingborgs hantverkare, och rent av kan berätta mer om min mammas farfar Martin Jönsson (f.1870 i Väsby d. 1953)? Mamma minns småsaker som att han lagt taket på någon kyrka, men det är olika kyrknamn varje gång hon minns... =O) Jag skulle gärna vilja veta mer om yrkesmannen Martin. Följande information finns om honom i ett tidningsklipp med anledning av han 75-årsdag:
 
Född i Höganäs, men sina första lärospån i bleckslagaryrket gjorde han i Klippan hos firman Nils Linder, där han vid 14 års ålder kom i lära.
Efter läroårens slut har han arbetat i yrket på olika platser, och seglade även till sjöss under sex år i ungdomen. I Hälsingborg blev han emellertid stabilt bofast och har här haft anställning hos firman P.T. Mandahl i icke mindre än 32 år. Som en skicklig yrkesman har han varit högt värderad på verkstaden.
 
Och detta ur klipp efter hans död:
Till börden höganäsare lärde Martin Jönsson som pojke bleckslagareyrket i Klippan. Efter ett mellanspel på sex år till sjöss tog han anställning som bleckslagare i Hälsingborg och arbetade i hela 32 år hos firma P.T. Mandahl tills denna firma upphörde. De senaste åren var Jönsson anställd hos Johansson & C:o men drog sig 1938 med ålderns rätt tillbaka. Som den skickliga yrkesman han var förstod Martin Jönsson att organisatorisk sammanhållning var en av de viktigaste förutsättningarna för att det gamla traditionsrika yrket skulle kunna hävda sig i konkurrensen. redan år 1896 gick han in i svenska bleck- och plåtslagareförbundet avd. 4 i Hälsingborg, vars fasta punkt han skulle komma att bli under ett halvt sekel framåt. I inte mindre än 28 år tillhörde Jönsson styrelsen, därav 20 år som ordförande, och var sedan han lämnat dessa uppdrag revisor i 15 år.  
 
Hoppas någon kan ge mej ledtrådar till var jag kan få reda på mer om hans yrkeliv och bravader.
 
/Sara