NULL Skriv ut sidan - Spisbrödsfabrikant

Anbytarforum

Titel: Spisbrödsfabrikant
Skrivet av: Birgitta Almqvist skrivet 2000-04-30, 12:35
SPISBRÖDSBAGAREN
 
Tack Torbjörn Norman! Det var kul att få reda på, och inte bara kul - lärorikt också. Har lite misstankar ser du att min oä far kan ah haft en dylik fabrikör till far, men tala inte om det för någon för jag vill ju inte sprida illvilliga rykten...!
 
Min far f 1899 i Färila sn nämnde en gång att spisbrödsfabrikanten som övergav mamma, (virkesinspektören Lindbloms piga Anna Almström)och mig. Tänkte väl att det var en i åtminstone viss grad fin karl i bygden. Vore intressant att också få lära sig rangordningen för olika yrken i samhällen på den tiden (slutet 1800). Ska snarast söka Släkt och bygd i Bollnäs.
 
Om Björklinge tycker jag! Studerade och jobbade i Uppsala 1980-1994 och har min bästis i Drälinge.
Hon, Birgitta Sandberg (nämns ifall du känner f d kantorn i fråga.
 
Jag har printat ut ditt värdefulla inlägg - varje dag en ny kunskap. Du är tydligen mas om än rump-dito. Förutom en annan mas som jag fått mycken hjälp av är Torbjörn i Mora - var jag i mer äen 40 år maka till en riktig morakarl!
I Dalarna, i Dalarna, där bor de bästa karlarna sjöns i en låt på (tror jag) 50-talet.
Tacksam Birgitta i Sundsvall