NULL Skriv ut sidan - Spisbrödsfabrikant

Anbytarforum

Titel: Spisbrödsfabrikant
Skrivet av: Torbjörn Norman skrivet 2000-04-27, 22:05
Hej Birgitta
Jag disponerar något som kallas för Uppsala Länskalender år 1891. Dylika brukar finnas för flera län och årgångar. I den finns bygdens alla hantverkare, köpmän och hemmansägare upptagna. Prata med någon på föreningen Släkt och Bygd i Bollnäs, de har ett omfattande arkiv och vet nog det mesta om trakten.  
Jag växte upp bredvid Falu spisbrödsfabrik under 40-talet. När man gick förbi där luktade det alltid gott nygräddat. Fabrikör Johansson som då drev fabriken byggde sig en för den tiden ståndsmässig tvåvåningsvilla där hans två barn som också var inne i firman hyrde nerpå och han själv residerade en trappa upp. Men de flesta bagerierna var nog ganska små. Där man gräddade i vedeldade ugnar som inte var så mycket större än bondgårdarnas ugnar. Det är väl därifrån som namnet spisbröd kommer skulle jag tro.
En fördel med spisbröd var ju att så länge man höll det torrt gick det att spara länge. Mitt i kakan skulle dat vara ett hål så man kunde trä upp kakorna på störar som hängdes upp i taket. På ett sådant sätt så inte råttorna kunde komma åt.
Hälsningar Torbjörn i Björklinge