NULL Skriv ut sidan - Faktoriarbetare

Anbytarforum

Titel: Faktoriarbetare
Skrivet av: Ingela Martenius skrivet 2006-11-11, 16:38
SAOB ( http://g3.spraakdata.gu.se/saob/ ), som ju bör ha reda på sig, räknar upp följande exempel på faktorier:
ANKAR-, BOMULLS-, GEVÄRS- KANON-, KNAPP-, KNIV-, KRONO-, KRUT-, METALL-, NUBB-, SAX-, SKOVEL-, SLIPERS-, SPIK-, STATS-FAKTORI
 
och menar också på att det är fråga om inrättning för tillvärkning av varor i stor skala, och betecknar det som sällsynt att det kan vara i fråga om ss. hemindustri bedriven tillvärkning..
 
Jag tror att det bara utgående från Hfl kan vara svårt att se om det var fråga om vad vi idag skulle benämna fabrik, alltså en specifik plats för tillverkning, eller om det handlade om hemindustri/förlagsverksamhet. Faktorierna erbjöd vad jag kan förstå inte bostäder, så faktoriarbetarna skulle kunna vara spridda över ett ganska stort område. Det är ju inte heller säkert att alla arbetare - särskilt inte de okvalificerade - infördes just som faktoriarbetare eftersom de kanske inte hade en fast anställning utan kallades in vid behov och därför kan stå registrerade utan särskild yrkesbeteckning i t.ex. en backstuga eller som son eller dotter i en torpstuga. Jag tror att man istället måste utgå ifrån någon form av beskrivning av ortens ekonomi innan man definitivt kan säga vilken sorts faktori det rörde sig om.
Jag har t.ex. själv en anmoder som bodde ensam i någon form av hyresrum (i Kungsbacka) runt 1870, och det finns ingen anteckning om hur hon försörjde sig. Jag kan just tänka mig att hon arbetade på olika tillverkningsföretag (faktorier) i trakten, kanske varvat med olika påhugg som piga.
 
Ingela