NULL Skriv ut sidan - Amma

Anbytarforum

Titel: Amma
Skrivet av: Benny Borgstrand skrivet 2008-03-07, 22:39
Hej Nils-Göran,
 
Om en amma till prins Carl-Gustaf döper sin son Carl-Gustaf så tycker jag inte det är anmärkningsvärt. Ammor fanns ju på barnhus bla förr i tiden. Din anmoder kanske befunnit sig i Sthlm, vid den tid en amma behövdes / söktes? jag har sett anfäder som döpts efter brukspatronen vid ett visst bruk utan att jag kunnat se något släktsamband. Nu kan man ju aldrig utesluta någonting men det finns säkert mer proffs angående ammors historik på detta forum. För att ge ett ex kan jag nämna Lars Götarsson, fogde och brukskrivare vid Borggård som döpte sin förstfödde son till Erich, troligen efter brukets patron Erich Rosenstråhle som bevittnade dopet.
 
Anledningen till detta ex är att barnet Erich senare tar sig namnet Borgstrand. Men det finns åtskilliga mer bara inom min släkt. Denna Erich Borgstrand har jag EJ kunnat påvisa som släkting ännu, men ville bara ge exempel på att namn på förstfödde inte alltíd behöver vara faderns namn utan kan vara någon man vill ära / hedra utan att vara släkt. Om jag varit kvinna och amma åt en prins barn på den tiden så hade även jag troligen döpt min son efter prinsen. Det måste ju ha känts en del ärofullt att ha varit amma åt en prinsbarn än ett barnhusbarn. Nu kanske du har mer belägg eller historik som ligger bakom dina tankar. Det kommer säkert in en del som kan mer om ammor än jag : )
 
Mvh / Benny
 
(Meddelandet ändrat av bebo den 07 mars, 2008)
 
(Meddelandet ändrat av bebo den 07 mars, 2008)
 
(Meddelandet ändrat av bebo den 07 mars, 2008)
 
(Meddelandet ändrat av bebo den 07 mars, 2008)
 
(Meddelandet ändrat av bebo den 07 mars, 2008)
 
(Meddelandet ändrat av bebo den 07 mars, 2008)