NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 22 november, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 22 november, 2010
Skrivet av: Yngve Fredriksson skrivet 2003-08-03, 18:28
Som svar på Anders Bergs fråga kan jag bara säga att om jag skulle ha något skäl att kommentera en persons hudfärg skulle jag nog avstå från att använda ordet neger - för min egen skull så att jag inte oförskyllt blir anklagad för att vara rasist.
 
Och det är just det som är min poäng. Jag vill inte leva i ett fundamentalistiskt samhälle där man måste väga varje ord på guldvåg för att inte riskera att få mobben över sig för att man sagt ett förbjudet ord. Det handlar alltså inte om att jag vill få använda just ordet neger, det är bara det ordet som råkar diskuteras här.
 
Bör vi då inte också avstå från att använda neger och andra nedsättande ord av det skälet att personer blir illa berörda av dessa ord. Nej, jag kan inte se att någon skall behöva ändra sitt språkbruk p g a andras dumhet. Och det är ren dumhet det handlar om när man hakar upp sig på enstaka ord.
 
Det går självfallet att tala väl om lappar (för att inte tjata om neger hela tiden) och energiskt försvara deras rättigheter, precis som det går att tala verkligt nedsättande och föraktfullt om samer. Det är alltså inte ett enstaka ord som avgör om man talar nedsättande om en folkgrupp.
 
Om ett ord är allmänt accepterat som benämning på en folkgrupp och används såväl av dem som talar väl som av dem som talar illa om den folkgruppen så är det ju inte det ordet (neger, lapp eller vilken folkgrupp det rör sig om) som avgör om de omtalas nedsättande eller ej. Ändå anses det ordet nedsättande då det används av dem som talar nedsättande om folkgruppen (att det också används av dem som inte gör skillnad på folk och folk glöms då bort). Vi får då ett nytt korrekt ord och de rasister som använder det gamla förbjudna ordet jagas av pressen (som den minister som nyligen sades ha sagt neger i något sammanhang).
 
När så även det nya korrekta ordet börjar användas av dem som talar i mindre smickrande ordalag om folkgruppen så blir även detta ord nedsättande och vi får ett nytt korrekt ord o s v..... Vad är detta om inte ren dumhet?
 
I det demokratiska Sverige gäller det också att inte ha fel åsikt i någon känslig fråga eller agera fel i något sammanhang. Skatteplanering är t ex fult och man kan bli jagad av pressdrevet som fifflare trots att det inte handlar om att smita från den skatt man är skyldig att betala, utan bara om att inte betala mer än det man är skyldig att betala. Man kan vara hur laglydig som helst, det finns små talibaner överallt som går till anfall om man sagt eller gjort något fel - t ex bakat negerbollar.....
 
Är vårt moderna och fria samhälle så mycket annorlunda än det våra förfäder levde i där folket hölls i tukt och herrans förmaning, grannarna skvallrade för prästen och man dömdes till uppenbar kyrkoplikt om man syndat?