NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-08-03

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-08-03
Skrivet av: Anders Berg skrivet 2003-08-02, 15:05
Jojje med flera,  
 
Jag tror vi talar om lite olika saker. Ingen föreslår väl på fullt allvar att börja censurera gamla texter, Fröding, Taube eller sketcher från 60-talet. De är dokument av sin tid och berättar om den tidens syn. Samma sak med geografiska namn. Om det verkligen förs på tal att genomföra sådan censur håller jag med er!  
 
Men vad det här handlar om är hur vi uttrycker oss i dagligt tal år 2003. De flesta svarta vill inte bli kallade negrer och då har vi valet att respektera det, eller att ändå använda ordet eller något närliggande ord som också upplevs som stötande. Den som väljer att använda ordet får då också ta konsekvenserna, t ex risken att bli tagen som rasist.
 
Vad vi lär om ords betydelse som unga behöver inte gälla hela livet. Många verkar ha svårt att förstå att språket utvecklas även under vår egen livstid.  Var det inte bra t ex att oäkta barn utrangerades ur vårt moderna språk? Observera: vårt moderna språk. I sitt historiska sammanhang har det fortfarande relevans, precis som morianer och negrer.
 
Sedan kan jag hålla med om att DO:s intresse för negerbollarna i Sjöbo tangerar det komiska. En utveckling mot större respekt i samhället måste komma från medborgarna själva, inte som påbud från en statlig myndighet. Det ger nog snarast omvänd effekt.