NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-08-03

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-08-03
Skrivet av: Jojje Lintrup skrivet 2003-08-02, 14:17
Hacerse el Sueco (=att göra sig svensk på spanska) betyder helt enkelt att spela dum...
Just det aktualiserade ärendet med negerbollar är ju faktiskt ett bra exempel på hur absurt resonemangen går vad gäller gamla inarbetade begrepp. För hur ska vi egentligen göra med ord och namn som minner om en annan syn på andra folkgrupper? Ska vi ändra på alla namn på kartan också? I Mora där jag bor finns två platser som heter Negerbyn på Gröna Kartan. Och i Norrbotten finns en ort som heter Negerskallelandet. För orterna i Mora finns en trolig teori om hur dessa har uppkommit, genom att det förmodligen funnits kolareläger på platserna.
Går man längre i resonemanget, får vi börja sudda ortnamn som Lappland, Judeviken, samt 33 ortnamn som börjar på Tattar-... Och säg för all del inte lappkast eller en eskimåvändning, negro spirituals eller indiansommar! Någon kan bli stött av det!
För inte så längesedan kändes det konstigt att folk sade sambo. Nu har det blivit ofarligt, för ingen kopplar längre ihop det begreppet med det gamla sambo som faktiskt fortfarande betyder avkomling av svart och indian (Bonniers Compact Lexikon 1998).
Jag tycker inte att man ska kalla mörkhyade personer för negrer, däremot tycker jag inte det ligger något rasistiskt över ordet negerboll!