NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-03-19

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-03-19
Skrivet av: Jojje Lintrup skrivet 2002-06-27, 09:57
Det är lätt att missförstå, om man inte vill förstå! Min poäng med de inlägg jag har skrivit i denna diskussion, utgick ifrån diskussionen om de olika epitet man vill sätta på de mörhyade människor med afrikansk ursprung som förr kallades för 'morianer' och senare 'negrer' i våra kyrkböcker.
Poängen var att hur välvilliga människor än anstränger sig för att tvätta bort det fula och nedsättande orden, så kommer de nya orden att få samma dåliga klang - så länge fördomarna och den nedsättande synen på gruppen i fråga består.
Detta gäller även andra grupper. t.ex. judar, muslimer (västvärldens nya slagpåsar), förståndshandikappade, överviktiga, m.fl.
Att jag tar upp ordet 'antisemitism' i sammanhanget beror på att ordets etymologi står i bjär kontrast till de begrepp som ordet bygger på. Ordet betyder förvisso 'judehat', men logiskt sett skulle naturligtvis alla semitiska folk ha innefattas i det, om det hade använts rätt från början, och det är POÄNGEN!
Så frågan är väl inte om huruvida jag är xenofob, utan snarast om hur man ska undvika att stoppa huvudet i sanden varje gång känsliga ämnen kommer upp till ytan. Men det var ju det som var problemet med hela denna diskussion från allra första början - att det finns sådana spänningar i vissa frågor (som t.ex. människors xenofobi) så att det hindrar andra människor från att överhuvudtaget våga ta vissa ord i sin mun!
 
Till Jonas och Ulf vill jag tillägga, att jag dömer inte människor utifrån några yttre företräden, utan utifrån deras personliga inre värden! Utifrån den insikten, bryr jag faktiskt mig inte om vad ni tror eller inte tror!