NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-03-19

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-03-19
Skrivet av: Jonas Kuschner (Jonas) skrivet 2002-06-26, 08:54
Kommentar till Jojje Lintrups inlägg från den 20/6 och Mikael Perssons från den 24/6:
 
Nej, antisemitism är inte ett ord som har brukats felaktigt när det enbart avsett fientlighet mot judar. Ordet uppfanns och spreds i det sena 1800-talets Tyskland som en eufemism för just judefientlighet och har alltså aldrig haft betydelsen fientlighet mot personer som talar semitiska språk.  
 
Detta är handbokskunskap som man bör känna till innan man ger sig in på att hemma försöka snickra ihop nya definitioner av ordet. Se t.ex. Peter Pulzer, Die Wiederkehr des alten Hasses (kap. 7), i: Michael A. Meyer (Hrsg.), Deutsch-j?dische Geschichte in der Neuzeit, 3. Bd: 1871-1918 (M?nchen 1997).
 
Som Ulf Berggren (med en omskrivning) påpekar är det bara nazister och liknande kreatur som har något intresse av att blanda samman begreppen. Det har gjorts av sådana kretsar bl.a. i syfte att ursäkta den utbredda antisemitismen i arabiska media - ett fenomen som f.ö. inte gagnar fredsutvecklingen i regionen - och i Sverige har vi för några år sedan sett flerfaldiga prov på en sådan taktik i försvaret av den marockanskfödde nazisten Ahmed Rami.
 
Påståenden som dessa - oavsett att de i detta fall uppenbarligen grundar sig i okunnighet om de historiska förhållanden och inte i några illvilliga avsikter - bör inte få stå oemotsagda i ett offentligt medium som Anbytarforum.  
 
Med detta sagt skulle jag dock vilja föreslå anbytarvärden och redaktören att inläggen i frågan (inklusive detta) raderas, eftersom de varken berör morianernas historia i Sverige i äldre tid, ämnet för just denna diskussion, eller på annat sätt skulle kunna höra hemma i någon egen diskussion i Anbytarforum. (Och vad Jojje Lintrups senaste inlägg har i diskussionen att göra förstår jag överhuvudtaget inte.)
 
Det finns andra fora för diskussioner om Mellanöstern, antisemitism och liknande saker. Det finns givetvis historiska sammanhang när sådana ämnen kan passa i Anbytarforum (om man t.ex. diskuterar antisemitism i bemötandet av judiska invandrare under 1800-talet), men jag tycker inte att detta är ett sådant sammanhang.