NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-03-19

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-03-19
Skrivet av: Maud Svensson skrivet 2002-06-19, 23:00
Mikael,  
att din svärfar inte har något emot att hans fru kärleksfullt kallar honom sin ”lille neger” gör knappast min formulering till en ”grov generalisering”. Och jag skulle inte rekommendera din svärmor att tilltala någon annan mörkhyad person på samma sätt...  
 
Jörgen,
du har alldeles rätt i att African-American är den mest gångbara benämningen i USA i dag, även om Afro-American fortfarande också är i bruk.  
”People of color” används bl a av medborgarrättsrörelserna och innefattar samtliga diskriminerade minoriteter med mer eller mindre mörk hudfärg - alltså även exempelvis mexikaner och ”indianer” (de senare kallas numera Native Americans).
 
Det ligger utanför ämnesrubriken, men låt mig ändå säga att jag inte förstår din upprördhet vare sig vad gäller begreppet landsorten eller journalistkåren.  
För mig är ”landsorten” inget värdeladdat begrepp, utan lika neutralt som sin motsats ”huvudstaden” (och det har använts med denna betydelse i åtminstone ett par hundra år). Jag har aldrig uppfattat att stockholmare använder ordet som ett uttryck för förakt eller överlägsenhet. Men så har ju också de allra flesta av dagens stockholmare sina rötter i - ursäkta  - landsorten.    
     
Ditt uttalande om journalister är så svepande att det åtminstone för mig är omöjligt att utläsa exakt vad som upprör dig. För att det ska bli begripligt behövs några konkreta exempel. Men jag föreslår ändå att vi lämnar saken därhän eftersom den faller utanför ämnet.      
 
Mvh/Maud