NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-06-19

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-06-19
Skrivet av: Maud Svensson skrivet 2002-06-19, 01:57
Vad som är kränkande eller inte för den omnämnde kan väl bara avgöras av den omnämnde. Att mörkhyade personer upplever det kränkande att kallas ”neger” är allmänt känt sedan åtminstone 1970-talet och det verkar också ha gått in i de flesta svenskars medvetande, inte bara stockholmares.
 
Vad människor av en viss etnisk eller annan tillhörighet vill bli kallade och inte kallade ska naturligtvis respekteras. Att ”alla journalister i stort sett samtidigt börjar att använda ett nytt ord eller begrepp” är högst naturligt, eftersom journalister är både  informationsmottagare och -givare. Om ett företag, en organisation, ett politiskt parti etc byter namn meddelas medierna (vanligtvis via TT) som i sin tur meddelar allmänheten. Om en etnisk grupp föredrar att bli kallad exempelvis resande i stället för ”tattare” - som förvisso använts som ett nedsättande tillmäle - sprids detta budskap på samma sätt genom medierna. Hur skulle deras önskan annars bli känd? Att denna information i huvudsak utgår från Stockholm är inte att förvåna sig över, eftersom det är här de rikstäckande medierna finns.        
 
Själv numera stockholmare blev jag tidigare aldrig kränkt över att jag då ansågs tillhöra ”landsorten”. Borde jag ha blivit det? Och i så fall varför? Är det jämförbart med att som exempelvis afro-amerikan bli kallad ”neger”?  
 
Mvh/Maud  
PS. Historien om Putte Kock lär vara sann - den är i alla fall vida spridd - fast jag vill minnas att det var Eusebios namn man bokstaverade (vilket också verkar mest logiskt). Men jag kan ha fel - och varför förstöra en god historia?