NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-06-19

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-06-19
Skrivet av: Jörgen Tollesson skrivet 2002-06-18, 13:17
Är det mer kränkande för den omnämnde, mer hörande kolonialtiden till, mer antikverat och mer vittnande om okunnighet från skribentens sida att använda ordet neger, än att kalla hela Sverige utanför Stockholm för landsorten?
 
F.ö. är det inte lätt att veta vad som för tillfället anses som politiskt korrekt i den ena eller andra umgängeskretsen (i eller utanför Staden). Ett ord som är helt acceptabelt i dag och används av alla och en var (även i officiella sammanhang), utan några som helst kränkande avsikter, får man på moppo för i morgon. Det brukar bero på hur bra genomslagskraft en umgängeskrets har i media. Plötsligt kan man märka hur alla journalister i stort sett samtidigt börjar att använda ett nytt ord eller begrepp för något som tidigare kallades något annat. (Och nu tänker jag inte just på neger, det finns många andra exempel.)
 
Det här påminner mig förresten om en historia om den gamle TV-kommentatorn Putte Kock. (Jag kan dock inte gå i god för att den är sann. Men varför förstöra en bra historia med att kolla fakta...)
 
Han kommenterade en gång en match där Portugals store stjärna Eusebio var med. Putte kallade honom emellertid inte för Eusebio, bara negern. Från kontrollrummet försökte man gång på gång få Putte på bättre tankar. Till slut röt man till:
 
Han heter EUSEBIO! Kalla honom inte för NEGER, Nils Erik Gustav Erik Rudolf, NEGER! Använd hans NAMN!
 
Då säger Putte direkt i sändning: Nu säger de från Stockholm att negern heter Nils Erik Gustav Erik igen och så Rudolf som jag, men det tror jag inte på! J