NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-06-19

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-06-19
Skrivet av: Svante Hammarberg skrivet 2002-06-14, 09:44
Jag häpnar över att man så flitigt fortfarande använder ordet neger här. Jag bor och lever i Stockholm, och både känner och arbetar med personer som har sitt ursprung, eller delar därav, från negroida folkgrupper från Afrika. I mitt umgänge är ordet neger ett ord som inte används längre, då det av svarta personer upplevs som kränkande och hörande kolonialtiden till. Med all respekt för er som skickar inlägg och använder ordet neger (förutom när ni citerar något ur någon ålderdomlig handling), men i min umgängeskrets används inte detta ord, det anser vi vara kränkande och antikverat, och här i Stockholm brukas detta ord endast av okunniga personer samt av många som kommer från lands-orten.(Jag brukar utfärda en varning till dessa personer, att det inte är tillrådigt att använda ordet neger, då man kan riskera att få på moppo.) Mina vänner med afrikanskt ursprung vill kallas för svarta, om man nu behöver understryka detta faktum alls. Ordet mulatt undviker jag ävenså, det uppstod under den spanskaamerikanska kolonialtiden, och grundordet är mula, vilket jag inte heller anser passande att använda idag.
Tack för ordet.
Hälsar Svante Hammarberg