NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-06-19

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-06-19
Skrivet av: Jan-Åke Holmbring skrivet 2001-05-05, 18:50
Då jag just sitter och skriver och matar in på datorn kyrkoarkivalierna från Björkö (F) för PLF i Oskarshamn, uppmärksammar jag diskussionen om morianer i Sverige under senare delen av 1700-talet. Här kommer mitt bidrag hämtat från Födelseboken Björkö C:2:
 
1783 den 29 juni: ”Döptes uti Björkö kyrka wid en Solenn Act Morianskan wid 20 års ålder som tillförne warit kallad Daphne men nu i dopet undfick namnet Friderica Dorothea..” - Dopet bevittnades av Baron Carl Gustaf Mörner med hustru, kaptenerna Klingsporr och Stålhammar med hustrur och ytterligare ett stort antal celebriteter.
Nästa notis förekommer i samma volym den 9 januari 1785:
”Döptes i Björkö kyrka Morianen Wicto wid 25 års ålder, född i Stora Mogol och kallades Johan Gustaf”. Dopet förrättades av kyrkoherde Melander och en lika lysande skara vittnen noterades.
 
Man kan fråga sig hur dessa personer kom hit till landet. Var de ett resultat av Sveriges besittning i Västindien vid denna tid? Eller hade de sitt ursprung i Afrika och nått vårt land genom Ostindiska kompaniets fartyg? Hade de nämnda dopvittnena något med deras hitkomst att göra? Och vad blev det av dem i framtiden? - Det är många frågor som dyker upp, när man läser dessa notiser.
Mvh
Jan-Åke