NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-06-19

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-06-19
Skrivet av: Peter Larsson skrivet 2001-05-05, 13:02
Mycket intressant diskussion, det här. Sannolikt har det ju fordom funnits ganska många negrer i vårt land, i allmänhet - förmodar jag - hitkomna från USA, eller åtminstone via.  
 
Redan 1977 skrev jag i min första bok Vårt Ljunits - en häradskrönika om Paulus Lephyrin, en 15-årig neger som tagits hit av Erik Ruuth på Marsvinsholm. Negerpojken döptes i Skårby kyrka
och i födelseboken står följande att läsa:
 
December eller andre söndagen i Advent. 15 år gammal och född i Afrika Paulus Lephyrin, svart hedning. Köpt från träldomen av  Herr Baron
Commendanten och Riddaren Herr Eric Ruuth och i första barndom uppsnappad av sjöfolk, frånförd och såld i Amerika, från S:t Thomas förd till Köpenhamn 1784. Därstädes köpt af Herr Översten Commendanten och Riddaren Ruuth. Undervisats till Christi sanna kännedom i Skårby prästgård. Fru
Baronessan Elisabeth Charlotta Warrendorf nedböjde dess lusade hufvud till dopet. Vittnen: Herr Baron Presidenten Eric Ruuth, Herr Greve Gustaf Fredrik
Rosen, Fru Grevinnan Maria Juliana Warrendorf, Herr Löjtnant Gustaf Eric Ruuth, Fröken Christina Charlotta Ruuth
>
Denna notis har i många år gjort mig mycket konfunderad och saken har inte blivit bättre av att jag, trots mycket letande sedermera inte kunnat finna minsta livstecken från denne negergosse. För även om han var neger så
har han väl antagligen levt sitt resterande liv här i Sverige. Han borde stå upptagen i mantalslängder eller kyrkbokssammanhang, men icke.