NULL Skriv ut sidan - Folkvandringen i Norden

Anbytarforum

Titel: Folkvandringen i Norden
Skrivet av: Lennart Lindström skrivet 2006-04-02, 23:35
Beträffande folkvandringar i Norden före och efter bronsåldern finns, vad jag sett, utrymme för många tolkningar. Senare tiders invandring av germanskspråkiga, liksom kanske övre Norrland ursprungsmänniskor verkar idag inte lika säker, som man tidigare antagit, av de utgrävningsfynd man gjort i Österbotten under 1990-talet. Dessa tolkas (av vissa) som att germansktalande (inte finsktalande) människor kan ha funnits där betydligt längre (dvs i över 2000 år), och långt tidigare än antagits förut. Frågan verkar inte avgjord.
 
En betydande forskning pågår inom Uleåborgs Universitet och Umeå Universitet. De senare skötte utgrävningarna i Österbotten, ett av de fornfyndrikaste områdena i Finland, med vad många nu anser kontinuerlig bebyggelse i tvåtusen år. Under rubriken Bureätten - varför en egen Burediskussion,  (http://forum.genealogi.se/index.php?topic=76356) 17 jan och tidigare inlägg i jan 2006 finns uppgifter jag själv funnit intressanta och länkar till källor som ytterligare berör dessa frågor (som jag själv försökt få klarhet i).  Några samebesläktade folk nämns inte bland det material i alla fall jag sett hittills. Länkarna i ovan forum visar för den intresserade inte svaren, men väl bredden på den diskussion som uppstått utifrån arkeologiska fynd de senaste årtiondena..