NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 1999-04-14

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 1999-04-14
Skrivet av: carl skrivet 1999-03-30, 10:01
Lotta: Jag har väl ärligt talat haft mina misstankar om sameinblandning, men med tanke på den förmodligen hårda sociala kontrollen i de stabila gästgiverisläkterna som är mina anor har jag hittills inte funnit orsak att ifrågasätta kyrkböckerna.
 
Du skriver att det inte är någon som på fullt allvar tror på vallonvecket, men sedan konstaterar du samtidigt ingen rök utan eld. Jo jag tror faktiskt, vilket den här långa diskussionen också visar, att folk tror på vallonveck och liknande. Det är därför jag gett mig in i diskussionen för att försöka ge en mer nykter syn på arvets möjlighet till påverkan. Inte för att jag har några yrkesmässiga kunskaper i frågan utan på rent logiska grunder.
 
Fotot har en förhistoria som inte har med valloner att göra så jag ska berätta om det på en annan sida, få se om du hittar dit.
 
Marie: Min mor, tre generationer efter morfars mormor som jag omnämnde tidigare, hade fortfarande attribut som kan hänföras till sydligare nejder, kroknäsa, mörkt hår och bruna ögon. Men även hon hade helt ångermanländska rötter där den yngsta, som jag inte kunnat spåra vidare bakåt, var född omkring 1700.