NULL Skriv ut sidan - Allmänt

Anbytarforum

Titel: Allmänt
Skrivet av: Robert Mattson skrivet 2016-01-02, 11:48
Olov Isaksson skriver så här i Vallonbruk i Uppland - människor och miljöer: Trots statens och kyrkans intolerans mot andra trosinriktningar ingrep myndigheterna aldrig mot vallonernas religionsutövning. Därtill var de för värdefulla för rikets ekonomi. 1687 förklarade regeringen uttryckligen att förbuden mot främmande religionsutövning inte behövde iakttas av kalvinisterna.
Så småningom under 1700-talets början inrättades lutherska skolor i Österby och Lövsta.
 
Jag har också läst att kyrkoherden i Österlövsta socken, vid mitten av 1600-talet, menade att så länge som kalvinisterna talade franska så kunde den svenska allmogen inte förstå dem och risken var obefintlig att deras lära kunde spridas vidare.
 
För övrigt har säkert många vallonnamn försvenskats tidigt redan under första halvan av 1600-talet då de flesta invandrade till Sverige. Prästen i församlingen spelade säkert en stor roll i sammanhanget.
 
Bland mina egna vallonanor har jag exempel från både smeder i hammarsmedjor i vallonbruken och skogsarbetare, körare utanför bruken. Ett lustigt exempel är min ana Jacob Pagard som var körare i Lövsta bruk. Han var först bosatt i bruket men flyttade sedan till en angränsande trakt. En av hans söner, Erik Pagard - som var min ana, blev ryttare och fick soldatnamnet Kjettselberg efter rusthållet Kättslinge. Efter avsked vid hög ålder behöll han namnet Kjettselberg liksom hans ättlingar. Han hade en bror som brev soldat i ett annat regemente. Han behövde aldrig byta sitt efternamn utan hette Pagard även som soldat. Hans ättlingar behöll sedan namnet Pagard.  
 
En annan ana, Maja Brita Boveng - min morfars mormor, var dotter till hammarsmeden Anton Boveng, vid Lövsta bruk. Här har vi exempel på en obruten namnkedja från anfadern Nicolas du Bouvengne som invandrade till Sverige 1627 som smältarmästare.
 
Smederna gjorde en klassresa uppåt och var högt respekterade i vallonbruken. Sedan vid mitten av 1800-talet blev de väl betraktade som vanliga industriarbetare.