NULL Skriv ut sidan - Suhoinen

Anbytarforum

Titel: Suhoinen
Skrivet av: Anette Carlsson skrivet 2010-09-04, 12:51
Hej Jan Erik!
 
Jag har aldrig forskat på varken Suhoinen eller någon annan finsk släkt så det är därför mycket värdefullt att få bolla med någon som har det. Tack för att du svarar på min fråga. Jag har inte börjat jobba med domböckerna än och jag märker att det är en brist. Men jag har koll på många andra källor när det gäller Väse.
 
Jag håller med dig om att Jöran inte kan ha tagit upp Viberg. Jag hade missat att titta i Hedås, men nu ser jag att Jöran finns där 1630. Hur länge finns han i Hedås? Jag ser honom första gången 1639 i Väse.
 
Med mycket motvilja ser jag att Jöran Påvelsson och Påvel Olofsson ser ut att höra till samma generation. De får sina barn ungefär i samma period. Det kan förklara varför inte Jöran finns med i Påvels testamente. Det störde mig lite att han saknades där. Han levde ju vid den tiden.
 
Förutom namnet Jöran tycker jag att namnen är väldigt lika i Hedås och Viberg. Att det finns någon koppling är jag säker på. Kan Jöran vara gift med en syster till Påvel eller tvärtom? Jag har inte fått fram några uppgifter om vem Jöran är gift med.  
 
Men du har nog rätt, de är inte släkt. Jag ville så gärna och det passade så bra. Jag har ägnat förmiddagen åt att försöka överbevisa dig, men jag tror att jag får ge mig. Mitt primära mål är inte att utreda släkten Suhoinen utan att göra en sockengenealogi över Väse. Så jag lägger ner den här teorin, även om jag fortfarande tycker att den var bra. Stort tack för att du svarade.
 
Anette