NULL Skriv ut sidan - Allmänt

Anbytarforum

Titel: Allmänt
Skrivet av: Tor Erik Wilhelm Eriksson skrivet 2014-01-06, 18:45
Hej! Jag har varit tyst länge här, men skall nu försöka kommentera något. Till Marianne så är ju fler områden dokumenterade. Gå in på Finnsams hemsida www.finnsam.org och se under fliken Litteratur. Här hittar du Finnsams bibliografi, där du kan söka dig igenom område för område vad som är skrivet. Det är åtskilligt även om de allra senaste åren inte är inlagt än pga resursbrist.  
 
Finnsams höstkonferens äger rum på Åsa folkhögskola fred-söndag 5-7 september. Det blir föredrag, diskussioner och utflykter i landskapet. Syftet är att försöka kartlägga så mycket som möjligt av Skogsfinnarnas historia i Södermanland. Några ämnen är bosättning, ortnamn och byggnader. Även Östergötland tas med i sammanhanget. Jag kan skicka en inbjudan till dig, Marianne om du vill!
 
Patrick: Frågan om vem som är finne är en intressant fråga, som nog inte jag är rätt person att svara på. Det beror väl mycket på vem man upplever att man är. Således skulle man väl behöva fråga personerna själva, vilket man inte kan göra i efterhand. Försvenskningen gick ändå olika fort i olika områden beroende på hur många finnar som bodde i ett visst område och hur många svenskar som bodde där. T.ex. skedde ju försvenskningen mycket snabbare i Södermanland än i Värmland. Inte desto mindre är det ju värdefullt att även studera historien i Södermanland om man vill se hela bilden över Skogsfinnarnas historia i Skandinavien.
 
Mvh Tor