NULL Skriv ut sidan - Allmänt

Anbytarforum

Titel: Allmänt
Skrivet av: Susanne Thorsberg skrivet 2013-06-16, 18:16
Hej...
 
[color=0000ff]Översättning av Kirsti E.[/color] Hänvisar till tidigare inlägg här ovan....
 
 Artikelns titel är: Om föhållanden i Nyslotts (slotts)län fram till år 1571.
 
 
 
Såsom av titeln framgår, är målet att genomskåda ett helt län.  Uppgifterna har till en stor del statistisk betydelse, mycket få individuella uppgifter om enstaka bönder finns med.  
 
Slottslänet omfattade dåvarande socknar Mikkeli (StMichel), Juva, Sääminki och Tavinsalmi. Socknar var mycket stora, och författaren har använt en lite nogrannare indelning med länsmansdistrikt, av vilka det fanns 6:  Visulahti, Pellosniemi, Juva, Rantasalmi, Sääminki och Tavinsalmi.  
 
Namnet Vaissinen finner jag inte i första kapitlet, där forskaren behandlar frågan om de tidiga nybyggarnas i Savolax  härkomst genom att jämföra orts- och släktnamn i Nyslotts län med namn bl.a. i Ladoga-trakten i Karelen. Däremot är namnet omnämnd i bilaga I, sidan XVIII.
 
 
 
Atikelns innehåll:
 
 
 
Kapitel  I: Bosättningen
 
- om den fasta, jordbrukande bosättningens spridning och varifrån de första nybyggarna kom (s. 1 - 16),  
 
- om läns gränser och den administrativa och kyrkliga indelminden (s. 16 - 31),  
 
- om befolkningstätheten och bosättningens spridning mot norr (s. 31 - 47),  
 
- om läns invånarantal (s. 47 - 52);  
 
Kapitel  II: Jordbesittning (s. 55-61), beskattning (s. 62 - 74), förvaltning (s. 74 - 87);  
 
 
 
Kapitel  III:  Näringsgrenar och förmögenhet (s. 88 - 113);
 
[color=0000ff]Bilaga I: Finska släktnamn av skattepliktiga i Nyslotts län år 1571 (s. I - XIX), indelning i länsmansdistrikt. Forskaren har plockat namnen främst från silverskattelängden (Elfsborgs lösen),  kompletterad med andra räkenskaper från samma år.  Namnet Vaissinen (Vajsin) finns med på sidan XVIII.  Det har funnits två skattepliktiga Vaissinen  i Visulahti  länsmansdistrikt och en i Juva länsmansdistrikt.
 
[/color]
Jag har nu fått dessa uppgifter men undrar nu om någon kan hjälpa mig att hitta dessa Vaissinen i Elfsborgs lösen?  
 
Tusen tack på förhand...för detta är mer än jag tror att jag kan.